Monday 4 February 2013

Movie marathon: Juvava, Les Miserable, Mama


Minggu lepas aku tengok wayang. Jeles giler dengan roomate aku pi tengok wayang dengan kawan2 die.Dulu aku ajak susah giler.Tapi biler dgan geng2 kamceng selamba je..huhu takpelah nak buat macam mana. Bukan satu movie aku tengok tapi tiga movie! haha...mana boleh lepas movie yang best2 hehe..nasib baik tak empat.sebab tak sempat nak tgok. aku tak nak balik malam.kalau malam tentulah harganya lebih mahal hehe...


 Movie pertama aku ialah Juvana. Drama bersiri yang femes kat tv3 dulu. Aku rasa filem ni lah yang aku tak tengok dulu trailer die sebelum tengok kat wayang.sebab selalunya aku akan tengok trailer dulu.Aku ni kan, tengoklah cter ganas ke, seram ke, lawak ke, kalau part2 yang touching tu mesti aku nangis.berjurai2 air mata hehe..well citer ni mengisahkan Botak (Johan Asari) n the geng ditempatkan di sekolah baru sekolah indera sakti.yg bestnya diorang jadi kamcing and saling melindungi antara satu sama lain.dulu kau gaduh2 belasah2 dengan die, skang kau jadi kawan die.terharu tak huhu..sejahat2 Botak ade lagi manusia lagi jahat kat situ, Lan Todak (Sharnaaz Basir Ahmad).gile psiko watak die ni.satu insiden tlah menyebabkan Apek ditahan dan tidak dapat berjumpa buat kali terakhir dgn maknya membuatkan die berdendam dan cuba mengalahkan Lan Todak.tapi Botak pula dah berubah jadi baik.kat sinilah yg kita boleh belajar.manusia itu boleh berubah2.jadi baik dan jahat.hanya akal dan fikiran yang dpat menentukannya.terharu giler kot bile Botak tak melawan dan die kenang balik perbuatan die dulu.Bila kita buat jahat, bukan je orang tu teraniaya sebab kita, tapi orang tu jugak boleh jadi jahat sebab kita lebih2 lagi orang yang kita sayang.sedih kan...dalam filem ni jugak mengajar kita apa itu kemaafan walaupun sukar.Lagi satu, Daim (Zahiril Adzim) pula sering dipandang rendah orang di sekeliling disebabkan die ade kes jenayah dulu.yang paling sakit hati bila tokey tempat die kerja tu nasib die takkan berubah dan selama2nya akan dihina orang.aku paling benci kalau ada adegan2 macam ni.tak membina langsung.takdir dan masa depan kita, hanya kita yang tentukan dengan izin Allah.jangan pedulikan kata2 nista yang tiada kene mengena dan tidak memahami kita. okey, ingat tu!


lepas abes tengok Juvana, gi makan mcd burger prosperity lak.lepas tu sambung tengok Les Miserable.kalau tadi tengok Juvana berjurai2 air mata, kali ni dah tahap banjir agaknya.hehe..sedihhhh sangatt huhu...first time aku tengok filem muzikal yang spenuhnya menggunakan lagu sebagai dialog.lakonan pelakon2 juga mantap kalau tak napa Anne Hathaway menang sebagai pelakon pembantu terbaik wlaupun watak  die kat mula2 filem je.Salah satu aku berkobar2 sangat nak tengok cter ni ialah, banyak award2 yg diterima utk filem.Yang paling kagum, lagu yang dinyayikan ialah adalah dirakam sewaktu lakonan dibuat bukannya recording terlebih dahulu.artis malaysia ada? kalau ade mesti amek penyanyi2 jadi pelakon kan..sumpah aku kagum dengan acting dan singing diorang.lagu aku paling suka lagu Look Down dengan I Dream a Dreamed. memang best Anne nyanyi.menyayat hati gila.entah macam manalah diorang praktis tu kan.dalam cter ni jugaklah aku jatuh cinta dengan hugh jackman buat kali ketiga.dulu dlm cter x-men, pastu real steel skang les miserable plak hehe.watak jean valjean yg berhati mulia tu sangat2 buat aku terkesan.benar2 terpancar keikhlasan dan kebaikan yang dilakukan.memang salute gile la kat hugh jackman ni.dalam cter ni jugak sekali lagi mengajar kita kemaafan.orang yang dah buru kau bertahun2 nak masukkan balik dalam penjara kau boleh lepaskan macam tu je? menyayangi dan menjaga Cossette anak Fantine dengan menjadi bapa yang benar2 baik dan melindungi.Bergadai nyawa demi selamatkan lelaki yang dicintai anak.Ya Allah terharunya aku...sungguh kalau semua bapa macam ni kat dunia, takdelah kes2 anak2 teraniaya.Semua kebaikan ni disebabkan die telah diselamatkan oleh seorang paderi dulu dan die berubah.Karma.perbuatan baik dibalas baik perbuatan jahat dibalas jahat.Kaya dan miskin itu tiada bezanya yang penting keamanan yang dikecapi.Seorang perempuan sanggup bergadai nyawa demi lelaki yang dicintai walaupun cintanya tidak balas.itulah Eponine. :'(


Okey dah abes cter gaduh2 ngan nangis2 ambik kau cter hantu. Haha citer nilah yang buat aku takley tdur dua malam tau tak.duk terbayang2 perempuan rambut gerbang2 melayang2 kat udara.makk aihhhh takutt (bukak cter upin ipn jap nak ilang takut).yang mampu aku cakap kat sini aku takut jelah...hahaha taknak tulis panjang2..

dengan sapa aku tengok movie ni? haruslah aku tengok dengan...




















































SORANG-SORANG HAHAHA




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...