Monday 4 February 2013

Lunch, rezeki dan Tuhan



Alhamdulillah dapat jugak aku makan tengah hari hari ni
Konon diet so, kejap makan nasi kejap tak makan
Bila dah tak makan nasi brp hari startlah menggigil-gigil perut ni
Paling tak tahan nak makan ayam goreng hehe
Makan ayam goreng n tak boleh selalu selalu kalau tak, tak rasa kenikmatannya..
Mula2 aku ingat nak makan kat gerai yg selalu aku makan tu, ayam goreng die besar2
tapi terpandang lak kedai mak cik kelantan ni.terus teringat ayam goreng tepung die
fuhhhhhh meleleh air liur gua cakap lu...
yang lain kat kedai mak cik kelantan ni die punya lauk sayur, ade cam sayur kampung2 sikit
macam kat atas, aku pun tak tau sayur apa aku makan tu hehe
tapi die punya kuah lemak die sedap, sebab tu aku amek
yerr...kalau aku nak makan ke tak lauk tu aku akan bau dulu kuah die hehe
takdela bau sampai menjijikkan just nak tau bau rempah die
bolehlah tau sikit2 bahan apa yang digunakan
aku kalau makan memang kuah campur2 sampai banjir
lauk dua jenis dh cukup and mewah, gila kau nak makan lauk banyak2 kat kl ni
macam makanan kat atas tu mak cik tu cas rm3.50.masih kira ok lagi
kalau aku beli kat kedai abg sebelah tu sah2 die cas rm4.ntah2 4 ringgit lebih sbab ambik kuah and 
sambal campur2.
dulu masa mula2 masuk kat kolej ni, sayur, ayam, nasi semua rm3.kalau kau amik banyak baru die cas lebih.pastu naik plak rm3.50.masih okey lagi.yelah kitorang pun tau kenaikan harga barang skang ni
pastu skang ni naik lagi ke rm4.aku rasa die nak ikut harga 1malaysia tu.huhu
tapi nasib baiklah kedai mkcik klantan tu still rm3.50.tu pun kadang2la
kalau die rasa nak cas rm4 die cas 4 ringgit.ikut nasibla katakan
sebenarnya harga ni masih lagi murah nak dibandingkan harga makanan kat luar sana.
standard 5 ringit ke 6 ringgit
aku dah penah rasa makan kat luar ayam goreng seketul rm2-rm3.dah nak nangis aku rasa haha
tp aku tak penah lagi makan kat kedai2 kat tepi jalan wktu lunch.so aku tak tau harga die macam mana
tp aku mmg bersyukurla masih lagi boleh pilih2 makan dgn harga yg okey kat kolej ni
pengajarannya hargailah makanan yg kita ada.jgn terlampau memilih.ramai lagi manusia yg tak makan nasi kat luar sana.aku paling tak suka betul orang yang suka membazir ni
ambik lauk banyak2 sedap2 pulak tu.tapi tak abis.kau tak aku yg memandang rasa kesian gila kat lauk tu
kalau aku ni pengemis dan kebulur memang aku makan makanan tu
kalau makan kfc ke, mcd ke kalau ade ayam, fries, wedges  air yg tak abes tu ape salahnya bawak sekali balik.mintakla plastik, beg kertas ke utk bungkus makanan tu balik
tau tak dengan sikap yg tak elok nilah malaysia sering ditimpa musibah.
hargai makanan syukuri rezeki Tuhan
amin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...