Wednesday 24 September 2014

Menilai seseorang dari luar


Beb, aku nak tanya pernah tak korang menilai seseorang dari luar. Tipulah x penah kan? Kalau tak banyak sikit tu mesti ada. Tak kisahla dari penampilan dia ke, pergaulan dia ke, percakapan dia ke, pendidikan dia ke. Sikit-sikit kita mesti ada buat tafsiran sendiri kat orang tu lebih-lebih lagi untuk orang yang kita baru kenal baru jumpa atau tak berapa nak kenal sangat.

Macam tu jugaklah dengan aku. Aku buat kesimpulan sendiri orang tu macam ni macam tu bila aku tengok dia. Tak kisahlah dari sudut apa aku tengok. Tapi benda ni mula aku ubah setelah seseorang ajar aku. Sebenarnya Allah yang ajar aku, tapi disampaikan melalui seseorang. Seseorang ni kawan aku sendiri yang sama-sama sekolah dari darjah 1 sampai darjah 6. Antara kawan yang paling dikagumi, dihormati dan disayangi oleh kawan-kawan yang lain.

Macam ni kisahnya. Aku ada seorang kawan rapat masa form 2. Sama-sama sekolah sejak darjah 1 jugak tapi tak pernah rapat pon. Rapat masa form 2. Entah macam mana boleh rapat pon aku tak tahu. Dia ni sosial ya amat. Keluar ngan jantan tu dah memang yelah. Tak balik rumah pernah, kehulu kehilir dgn jantan mana entah aku pun tak tahu. Masa tu kitorang just form 2. Clubbing aku tak tahu, sebab rumah kitorang ngan bandar jauh. Kat bandar jelah ada club, kat kampung ada cikaro hehe.. Minum ke apa semua aku tak tau. Tapi aku rasa tak ada.

Sampailah masa form 3, Tengok2 dia tak ada kat sekolah. Aku gi umah dia. Mak dia cakap dia duk umah pak cik dia sekarang. Hmm.. aku sedih gak lah. Walau pun dia sosial, tapi dengan dia jugaklah aku hepi berkawan. Lagipun dia tak penah ajak aku wat benda bukan2. Die nak wat hal dia, die wat sendiri. Dia tahu aku tak macam dia. Kitorang still keep in touch sampai form 4. Aku tak penah jumpa dia lagi pastu. Abes SPM, dapat tahu dia dah ada anak. Aku tak terkejut. Cuma aku tak tahu dia kahwin baru dapat anak atau ada anak baru kahwin. Itu aku tak berani tanya.

Sampailah aku masuk U, tahun 1 rasanya. Kawan aku buat perjumpaan kawan-kawan sekolah masa hari raya haji. Masa tulah aku jumpa kawan aku yg sosial tu. Dia masih sama macam dulu, cantik, bergaya. Tak nampak gaya pun gaya seorang ibu beranak dua. Kitorang baru 21 tahun kot masa tu. Tapi dia masih nampak cam remaja-remaja lain. Penampilan dia takdelah sexy cuma freehair dgn muka make up.

Mula-mula tu aku tak nafikan aku ada tanggapan buruk kat kawan aku ni. Yelah belum abes sekolah dah kawen, Tak tahulah apa taraf apa anak dia tu. Ishhh memang jahat fikiran aku waktu tu. Dalam waktu yang sama, dalam perjumpaan tu ada lagi sorang kawan aku yg aku kata direspect oleh kawan-kawan lain. Dia ni anak ustaz-uztazah. Keturunan keluarga baik2 org kata. Mak dia sendiri ustazah kitorang masa sekolah agama dulu. Aku fikir, dia mesti tak layan kawan aku yg sosial tu. Yelah dia orang alim mana nak join org sosial yg dah ada anak muda2 mcm kawan aku tu.

Tapi time tu jugak Allah bayar cash kat aku. Kawan aku yg alim tu layan elok2 je kawan yg aku kata sosial tu. Muka kawan alim tu lagi berseri-seri bertanyakan hal anak kawan sosial aku tu. Tak depun terpancar perasaan ke tanggapan ke fikiran ke prejudis terhadap kawan sosial aku. Aku jer yg fikir mcm tu huhu.. Termalu sendiri aku waktu tu.

Huhu..walau pun peristiwa tu kecik je tapi impaknya besar bagi aku. Janganlah kita menilai orang dari luar atau kisah silamnya. Mungkin orang itu sudah berubah dan hidupnya lebih baik dari kita. Dan siapa aku nak tuduh bukan-bukan kat anak kawan aku tu. Itu antara dia dengan Tuhan jadi tak perlu aku jadi pengadilnya nak menghukum kawan aku tu. Lagipun berdasarkan pertemuan aku ngan kawan sosial aku, dia dah jauh lebih baik daripada dia yg aku kenal dulu. Dia memilih berkahwin untuk menjaga dirinya daripada terdedah dengan perkara yang sia-sia dan ternyata perkahwinan telah membahagiakan dia. Dia nampak tenang, matang, dan menerima seadanya kehidupan dia. Aku rasa cukup2 berterima kasih kpd suami dia yg sanggup kahwin ngan dia waktu umur 17 tahun.

Ape cerita pulak kawan alim aku tu? Dia dah jadi ustazah skang and die pun dah kawen. mula2 terkejut gak dpt undangan kat fb. tp aku xdelah terkejut sgt, yelah org2 mcm ni x membazir masa ngan bercinta hehe. so, aku pun nak taulah sapa bakal suami dia. ustaz gak ke. guess what??? kawan masa sekolah aku jugak. tapi dia senior la. aku dah start dupdapdupdap. pasaipa? pasai kitorang dulu kenal die sbg seorang pondan! pondan kawen ngan ustazah?! wow berita terhangat. tapi aku xkan nak tanya kat fb, so aku pendam sorang2lah persoalan aku tu. dan akhirnya terjawab oleh kawan ex sosial aku tu sendiri haha. simbiosis kan. rumah diorang dekat2 so confirm tau punyelah benda ni.

memang konpem kawan uztazah aku tu kawen ngan ex pondan. so aku jengah2 fb, nmpak la pic nikah diorang. serius ex pondan tu nmpak style uztaz. jelas terpancar kebahagiaan di wajah kawan aku. alhamdulillah gelaran pondan itu hanya kami yg ingat sbg kenangan waktu sekolah. aku percaya lelaki itu telahpun bertaubat diatas kejahilannya waktu remaja dulu. dan sekarang dia telah menjadi seorang yg baik dan aku yakin die boleh membimbing kawan ustzah aku tu. sembilan bulan lepas tu diorang dah ada anak . :')

aku sangat2 respect kat kawan uztazah aku tu. langsung x memandang kisah silam suami die, dan kawan ex sosial aku. sejak hari tu aku dah jarang menilai orang dari luarannya atau dari pandangan pertama kita. kesannya, bila ada org tanya aku " apa pandangan kau tentang dia?"
jawapan aku kosong. aku x de jawapan untuk die. aku perlukan masa untuk jawapan itu. dan biasanya aku kumpul jawaapan yg baik2. yg x baik, aku biarkan angin membawa pergi.

pengajaran paling besar :
semua orang tak sempurna semua orang buat silap. semua orang ada kisah silam baik dan buruk, dan mereka juga boleh berubah. buruk yg kita kenal semalam atau hari ini tak mustahil baik yg kita jumpa hari esok. :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...