10. Pentas
- drama Greek dipentaskan di sebuah amphiteater (seperti sebuah stadium), di luar, di kawasan berbukit, yang boleh menempati lebih dari 14 ribu penonton
- penonton boleh duduk atau berdiri di lereng-lereng bukit yang mengelilingi satu tempat lapang di kaki bukit, luasnya berukuran 65 kaki diameter
- kawasan ini dipanggil orkestron (tempat korus menari)
- kawasan lakonan - sebuah platform dengan beberapa anak tangga, tidak terlalu tinggi untuk membolehkan pergaulan antara pelakon dan korus, dan laluan dari pentas ke orkestron
- di belakang kawasan lakonan ialah sebuah bangunan atau struktur dipanggil skene, mempunyai dua buah pintu untuk keluar masuk pelakon
- latar drama- dihadapan istana atau kuil
- disisi pentas ini ada dua lagi pintu keluar masuk dipanggil paradoi- untuk ahli-ahli korus dan watak-watak yang tidak ada dengan istana
11. Kesan yang diperlukan dalam drama Greek adalah kemunculan dewa-dewa
- watak-watak ini mungkin turun dari atas ke bawah, ke orkestron atau diangkat dari bawah ke bumbung bangunan
- alat mesin digelar 'machina' (seperti sebuah kren) digunakan untuk tujuan ini
- metid ini digunakan untuk meleraikan situasi-situasi dramatik
12. Pelakon dan lakonan
- selepas Sophocles, pelakon ditetapkan kepada tiga orang sahaja, tidak lebih
- seorang pelakon memainkan lebih dari satu peranan kecuali dia watak utama dan muncul dalam semua babak
- tekanan adalah kepada suara, iaitu intonasi vokal dan mengadaptasi cara pengucapan kepada mood dan watak
- penyampaian adalah cara deklamasi, bukan realistik, tugasnya untuk memprojekkan nada emosi yang sesuai
- bukit-bukit memberi gaungan kepada suara pelakon
- ekspresi muka tidak penting kerana pelakon bertopeng
- dalam tragedi, gerak tangan dan anggota adalah sederhana dan diperluaskan dalam komedi, aksi-aksi terpaksa dilebih-lebihkan
- semua pelakon adalah lelaki
13. Korus, muzik, dan tarian
- Sophocles
- menggunakan lima belas orang untuk korusnya
- mempunyai ketua dipanggil Koragos yang mempunyai ucapan-ucapan solo dan yang lain bercakap dan bernyanyi dalam satu kumpulan
- korus selalunya masuk selepas prolog dan berada di pentas sehingga akhir cerita
- fungsi korus:
- sebagai kumpulan, pelakon yang mengekspresikan pendapat, memberi nasihat dan kadangkala mengancam untuk masuk campur dalam peristiwa drama
- boleh mengekspreskan pendapat penulis skrip dan meletakkan kayu ukur di mana watak dinilai
- sebagai penonton yang ideal, memberi reaksi, respon kepada kejadian yang berlaku dan kepada watak sepertimana penulis kehendaki dari penonton di auditorium
- membantu memberi mood drama dan tingkatkan kesan dramatik
- mewarnakan lagi pementasan dengan pergerakan dan spectacle
No comments:
Post a Comment